אחסון וידאו לקורסים דיגיטליים

בניתם קורס או סדנה בוידאו, הקדשתם שעות רבות מזמנכם כדי ליצור תוכן מעולה, עבדתם מסביב לשעון כדי ליצור מוצר איכותי ואתם מוכנים לעלות לאוויר, להציג את התוכן שלכם לעולם, ואולי אף לגבות עליו כסף.

אפילו עשיתם מחקר קטן וגיליתם שיש דרכים רבות לפרסם את הקורס שלכם ברשת – אם זה על-ידי אתר עצמאי בוורפרס בעזרת תוסף הקורסים לרנדאש או תוסף Learnpress, אם זה על-ידי יצירת אזור תוכן חסום באתר שפתוח רק למשתמשים ששילמו עליו, אולי חשבתם ללכת על הדרך הפשוטה (אך המאוד לא מאובטחת) של בניית עמודים בוורדפרס אשר סגורים בסיסמה שאותה תיתנו למשתמשים ששילמו לכם, או אולי החלטתם לנהל את הקורס דרך הפלטפורמה של סקולר.

בכל פלטפורמה שבה תבחרו להציג את התוכן שלכם תצטרכו מתישהו להתמודד עם השאלה – ״דרך איפה להעלות את הסרטונים״?

בכתבה זו נסקור את האפשרויות העומדות בפנינו כיום. בכל השירותים שאפרט כאן התנסיתי באופן אישי כדי לתת חוות דעת מהימנה, כדי לא רק לזרוק נתונים יבשים על הדף.

יוטיוב

זו כנראה הבחירה הראשונה והאוטומטית שעולה לכם לראש. יוטיוב נחשב היום למנוע החיפוש הפופולרי בעולם אחרי גוגל (והרי שניהם שייכים לאותה חברה). כשאנשים אומרים ״וידאו״, ישר חושבים על יוטיוב.

אבל כידוע, יוטיוב – על כל יתרונותיו (שרתים חזקים ומהירים, ממשק נוח, חינמי) לוקה בבעיה חמורה ביותר כשזה מגיע לתוכן סגור למשתמשים רשומים בלבד: כל אחד יכול בקלות להשיג את הקישור הישיר לסרטון שלכם (על-ידי קליק ימני על הסרטון), ומי שיתעקש יצליח בקלות יתרה גם להוריד את הסרטון למחשב בעזרת כלים המאפשרים זאת וצצים ברשת כמו פטריות אחרי הגשם.

אחרי שעבדתם כל כך קשה בלארוז את הידע היקר שלכם לכדי תוכן איכותי שאנשים ישמחו לפתוח את הארנק ולרכוש אותו, כנראה לא תרצו למצוא אותו מסתובב ברשת בחינם. מספיק שגולש אחד יפיץ את הקישורים שלכם מיוטיוב, וכל העבודה שלכם תרד לטמיון. אף אחד לא ישלם אם ימצא קישור בחינם לצריכת התכנים.

אז אחרי ששללנו את השימוש ביוטיוב (למרות שאני לא מספידה אותו עדיין. חכו להמשך!), בואו נראה את האפשרויות הנוספות שעומדות בפנינו בבואנו לבחור פלטפורמה לאחסון סרטוני וידאו.

וימאו

וימאו היא הבחירה הבאה אצל רוב האנשים אחרי יוטיוב. יוטיוב ווימאו הן שתי חברות שנוסדו בהפרש של כשלושה חודשים האחת מהשניה, ונכנסו לתודעה שלנו פחות או יותר ביחד. בעוד יוטיוב הלכה לכיוון האישי יותר – של העלאת בלוגים בוידאו ויצירת ערוצים המלווים את חייהם הפרטיים של אנשים, וימאו נחשבה לפלטפורמת פרימיום שמתאימה יותר לחברות או לאנשים המעוניינים להציג את הפורטפוליו שלהם אך לאו דווקא בצורה המונית ובמטרה להשיג כמה שיותר רשומים, תגובות ולייקים לסרטונים, אלא יותר כדי להטמיע סרטונים באתר שלהם לצרכים שונים או להציג תיקי עבודות.

בנוסף, יש לוימאו שרות פרימיום בתשלום של אחסון וידאו, דבר שיוטיוב לא מציעים.

החבילה הזולה ביותר של וימאו עולה 28 שקלים בחודש בלבד בתשלום לשנה מראש (סה״כ 336 שקלים בשנה). בעבורם, תוכלו להעלות לחשבון שלכם בוימאו סרטונים בנפח של עד 5 ג׳יגה בכל שבוע, שמסתכמים ב-250 ג׳יגה של אחסון בשנה. מחיר סביר לכל הדעות ביחס לתמורה שמקבלים.

בנוסף, בחבילה הבסיסית (חבילת ה-Plus), תוכלו לאבטח את הסרטונים שלכם בצורה כזאת שההטמעה שלהם תתאפשר רק בדומיין מסויים אותו תגדירו מראש, כך שלא יוכלו לגנוב לכם את הקישורים ולהטמיע את הסרטונים שלכם באתרים אחרים. מבחינת אבטחה – וימאו נותנים פתרון שיהיה קשה למשתמש הסביר לעקוף ולעשות שימוש לרעה בתוכן שלכם.

אבל… (אי אפשר בלי אבל) התכנית הבסיסית של וימאו היא לשימוש אישי בלבד. כלומר, אסור לכם להשתמש בסרטונים לצורך מסחרי, כך שאם תכננתם לבקש תמורה כספית עבור התוכן שלכם, או שתציגו את הסרטונים באתר שלכם בחינם אך הם יסייעו לכם למכור מוצר אחר באתר/בעסק – אתם עושים שימוש לרעה בתכנית הפלוס וברגע שיעלו עליכם כנראה שיקפיאו לכם את הסרטונים וישלחו מכתב חביב שאומר שאתם צריכים לשדרג את החבילה כדי להמשיך להציג אותם באתר שלכם. וכן, זה קורה לא מעט.

החבילה הבאה של וימאו כבר תעלה לכם 80 שקל בחודש (960 ש״ח בתשלום לשנה מראש), ולמרות שעם השדרוג תקבלו גם יותר נפח אחסון ועוד פיצ׳רים שייפתחו בפניכם – מדובר בסכום לא מבוטל, בטח כשצריך לשלם אותו בפעימה אחת פעם בשנה.

לצפייה בכל החבילות של וימאו – לחצו כאן.

דוגמה לוידאו מוטמע דרך וימאו:

Spotlightr (בעבר נקרא Voo Player)

הפתרון של Spotlightr היה הטוב ביותר בעיני בעבר, עד שהם החליטו להכפיל את המחירים. ועדיין, מדובר בפתרון מאוד מומלץ, אם יש לכם אפשרות להשקיע.

מדובר בפלטפורמה שנבנתה מלכתחילה כשירות של אחסון וידאו לאתרי מסחר ולבניית קורסים, הדרכות, הרצאות וסדנאות. תוכלו להטמיע באתר נגן וידאו מעוצב בצבעים לבחירתכם, ותוכלו גם להוסיף מיתוג משלכם, לבחור אילו כפתורי שליטה להציג בסרטון ויש עוד הרבה מאוד פיצ׳רים שכולם נבנו במחשבה על הטמעת וידאו באתרי קורסים או באתרי תוכן סגורים.

יש לספוטלייטר חבילה חינמית דיי מוגבלת, היא תאפשר לכם להעלות עד 5 סרטונים בנפח כולל של ג׳יגה אחד בלבד. אם זה מספק אתכם – תוכלו להשתמש בחבילה החינמית לתמיד. לא כל הפיצ׳רים פתוחים למשתמשי החבילה החינמית, אבל יש בה מספיק פיצ׳רים טובים שיכולים לעשות עבורכם את העבודה, גם מבחינת אבטחה.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר במערכת של Spotlightr היא אפשרות ההטמעה של וידאו מפלטפורמות אחרות (יוטיוב, וימאו, גוגל דרייב, פייסבוק ועוד) בלי שהגולשים יראו את מקור הסרטון. כלומר, תוכלו לדוגמה להטמיע כל וידאו מיוטיוב, בלי שהגולשים שלכם ידעו שהוא מופעל דרך יוטיוב: לא יופיע המיתוג של יוטיוב והגולשים לא יוכלו לקבל את הלינק של הסרטון. בעצם מה שהם עושים זה לשים שכבה של הנגן של ספוטלייטר על הנגן של יוטיוב ועל-ידי כך להסוות אותו. בזכות האפשרות הזו, תוכלו להעלות את כל הסרטונים שלכם ליוטיוב, ליהנות מהנוחות של הממשק שלהם וממהירות הפלייבק של יוטיוב, בזמן שהתוכן שלכם יהיה מוגן. כאמור, בגרסה החינמית תוכלו לקשר עד 5 סרטונים כאלה, אבל אם תשדרגו לחבילה בתשלום לא תהיה לכם מגבלה כזאת, אלא רק מגבלה של נפח אחסון (ואם תטמיעו סרטונים דרך יוטיוב או כל פלטפורמה אחרת אז נפח האחסון שלכם בספוטלייטר גם ככה לא יהיה רלוונטי).

בגרסה החינמית אפשר לשלוט על הצבעים של הנגן, להעלות תמונה לוידאו שתופיע כשהוא לא מתנגן, להעלות לוגו שיופיע בכל זמן שהסרטון רץ, ואפשר גם לבחור שהוידאו יוצג רק דרך הטמעה, דבר שיוסיף עוד שכבת הגנה.

אם תרצו לשדרג את החבילה החינמית, תוכלו ללכת על חבילת ה-Polaris במחיר של 29$ לחודש בתשלום חודשי מתחדש, או 25$ לחודש בתשלום לשנה מראש (לבוחרים במסלול זה יינתנו חודשיים בחינם, כלומר התשלום השנתי יהיה 240$). החבילה הזאת תתן לכם נפח אחסון של 100 ג׳יגה, שכאמור לא ממש רלוונטיים אם תעלו את הסרטונים דרך פלטפורמות אחרות. החבילה הזו תפתח עבורכם פיצ׳רים נוספים שלא קיימים בחבילה החינמית. אפשר לראות השוואה של החבילות בקישור הזה.

השורה התחתונה היא ש-Spotlightr בגרסתו בתשלום יוצא יותר זול מוימאו פרו, ומקבלים פיצ׳רים שלא כולם קיימים בוימאו. מה גם שלדעתי האישית הממשק של Spotlightr הרבה פחות מסורבל מזה של וימאו, ומאוד פשוט להבנה ולתפעול.

הנה דוגמה לוידאו מוטמע, שמתנגן בממשק של ספוטלייטר והעלתי דרך יוטיוב (יש ללחוץ פעמיים על התמונה כדי להפעיל את הסרטון):


כפי שניתן לראות, יש בסרטון את הלוגו של מקום ברשת שמוצג כל הזמן (כך שגם אם מישהו יחליט לצלם את המסך שלכם הלוגו יופיע), וגם לחיצה ימנית לא מאפשרת העתקת כתובת הסרטון. בעצם, אף אחד לא יכול לדעת שהסרטון עלה דרך יוטיוב 🙂

זאת הסיבה שהממשק של Spotlightr הוא לטעמי המומלץ ביותר.

אמזון AWS

שרות אחסון נוסף שייך לאמזון ונקרא Amazon Web Services. מדובר בפלטפורמה שמציעה מגוון רחב של כלים, כאשר כלי האחסון נקרא S3. המחיר של אחסון דרך אמזון הוא הזול ביותר. אני מאחסנת שם קבצים של כמה עשרות ג׳יגה ומשלמת בין דולר לשניים כל חודש בלבד. כן, קראתם נכון. המחיר אמנם נמוך מאוד, אבל השימוש בפלטפורמה הזו דורש למידה והבנה בתפעול שלה. לא מדובר בפלטפורמה פשוטה ואינטואיטיבית כמו זו של Spotlightr, וימאו או יוטיוב. כאן, תצטרכו ללמוד קצת יותר לעומק איך מעלים קבצים, איך יוצרים הרשאות כדי לאחסן אותם בצורה פרטית ומאובטחת, איך לקשר בין הקבצים לשרות הענן של Amazon שנקרא CloudFront על מנת להבטיח לגולשים שלכם סטרימינג חלק בלי שהוידאו יתקע להם כל הזמן, בקיצור – זו לא פלטפורמה פשוטה להעלאת סרטונים כמו האחרות שהוזכרו כאן.

יש שפע מדריכים ברשת שמסבירים איך לעבוד עם שרותי האחסון של אמזון, ויש גם תוספי וורדפרס כדוגמת S3 Media Maestro שיעשו לכם את החיים קצת יותר קלים מבחינת העלאת סרטונים דרך AWS. אבל, התפעול של התוסף עדיין ידרוש מכם לבצע הגדרות מסויימות בחשבון שלכם באמזון, והתוסף עצמו אינו חינמי ועולה 87$ לשנה.

Presto Player

פרסטו הוא שחקן חדש יחסית בשוק, ומעט שונה משאר הפלטפורמות שהוזכרו. Presto Player הוא תוסף וורדפרס (כלומר מדובר בפתרון למשתמשי וורדפרס בלבד) שמאפשר להטמיע סרטונים מפלטפורמות שונות כמו יוטיוב, וימאו או BunnyNet (מיד נגיע לזה) ולהציג אותם דרך נגן ייעודי שעליו יש לכם שליטה מאוד גדולה:

  • אפשר להחליט אילו כפתורים יהיו על הנגן (קפיצה של 10 שניות קדימה/אחורנה, כפתור שליטה על מהירות ועוד)
  • אפשרות לשמור פריסטים (Presets) של ההגדרות כך שתוכלו להכיל אותן על כל הסרטונים שתעלו לנגן
  • אפשר להעלות קובץ כתוביות
  • אפשר להוסיף את הלוגו שלכם ולשלוט על צבעי הנגן כך שיתאימו למיתוג של העסק שלכם
  • ניתן לבחור להפעיל אוטומטית סרטון מוטמע ללא קול, כך שהגולשים יבינו שישנו בעמוד סרטון שהם יכולים להפעיל
  • ניתן להציג ״מדבקה״ מרחפת (למשל עם הכיתוב Click Here to Play) כדי לעודד את הצופים ללחוץ Play
  • ניתן לחלק סרטון לפרקים ולאפשר לצופים לעבור מנושא לנושא

אלו רק חלק מהפיצ׳רים של פריסטו. מבחינת אחסון הוידאו, בדומה לספוטלייטר, ניתן להציג סרטון מיוטיוב תחת המעטפת של הנגן של פריסטו (לפי ההגדרות שבחרתם מבחינת מיתוג וכפתורים), אך אני חייבת להזהיר שמדובר בפתרון פחות מאובטח מספוטלייטר. אמנם לא ניתן ללחוץ עם המקש הימני על הסרטון ולקבל את הקישור הישיר שלו ביוטיוב, אך מי שיודע קצת מעבר לשימוש בסיסי בדפדפן, יוכל להגיע לכתובת הסרטון דרך צפייה בקוד של הדף, כך שאם אתם מתכוונים למכור קורסים בתשלום ולהעלות אותם ליוטיוב במחשבה שהנגן של פריסטו יאבטח אותם, זהו לא המצב.

היתרון של פריסטו הוא האפשרות להעלות סרטונים דרך BunnyNet. בדומה לאמזון AWS, באנינט היא פלטפורמת אחסון זולה ומאוד משתלמת, שלאחר מספר הגדרות פשוטות תוכלו לחבר את החשבון שלכם לתוסף פריסטו ולהציג את הסרטונים שלכם באתר דרך BunnyNet בצורה מאובטחת. מכל האפשרויות שמניתי עד עכשיו, זהו כנראה הפתרון הזול ביותר והוא אינו דורש ידע טכני רב.

המחיר של תוסף Presto Player הוא 99$ לשנה (ייתכן ותמצאו אותו בהנחה, בזמן כתיבת כתבה זו למשל הוא מוצע ב-69$ לשנה), והתשלום ל-BunnyNet הוא 1$ לחודש בלבד + תשלום לפי נפח הסרטונים שתעלו לפלטפורמה ונפח הגולשים שצורכים אותם. בעמוד הזה ניתן לנבא את העלות החודשית שלכם בבאנינט.


 

לסיכום, נתתי כאן סקירה של 5 אופציות להטמעת וידאו באתר שלכם. כאמור, האפשרויות המומלצות ביותר בעיני הן של Spotlightr ו-Presto Player.

יש בשוק פלטפורמות נוספות לאחסון וידאו, כמו Wistia – אחת החברות הפופולריות בשוק כיום, שאותה לא ניסיתי אך היא מאוד מוכרת ומומלצת למי שיכול להשקיע סכום שמתחיל מ-99$ בחודש.

שירות אחסון וידאו נוסף קיים כאחד הכלים של תוסף JetPack לוורדפרס, בעלות של 34 ש״ח לחודש (בתשלום לשנה מראש של 348 ש״ח). מחיר מצויין וגם האחסון נשמע כמו פתרון נהדר ופשוט – לאחר שמחברים את חשבון ה-JetPack לאתר וורדפרס, אפשר להעלות סרטונים בדיוק כפי שמעלים כל קובץ אחר בוורדפרס. הסיבה שלא המלצתי על האחסון הזה בכתבה בצורה יותר מפורטת היא שלא מצאתי ברשת הרבה ביקורות על הפתרון הזה, ולא מצאתי חבר׳ה שניסו אותו ומדגימים עבודה עם התוסף. בנוסף, כשניסיתי לחבר את החשבון שלי ב-JetPack למספר אתרים שונים שיש ברשותי (ניתן לפתוח חשבון בחינם – יש ל-JetPack גם כלים אחרים, חלקם ללא תשלום) נתקלתי לא פעם בבעיות התחברות. אם אתם רוצים לבדוק את האחסון של Jetpack, אפשר לשלם עליו ולבקש החזר כספי תוך 30 אם לא מרוצים. מוזמנים לעדכן אותי כאן בתגובות על החוויה שלכם עם Jetpack.

אני מקווה שהכתבה עשתה לכם קצת סדר בבחירת שרת אחסון הוידאו לקורס/הרצאה/סדנה שלכם. אם אתם מכירים שרותים נוספים והתנסתם בהם, אשמח לשמוע כאן בתגובות.

במדריך הבא נלמד צעד אחר צעד איך מבצעים את כל השלבים הראשוניים והבסיסיים, שאולי נראים מעט טכניים ומרתיעים למי שאינו מבין את המושגים ולא התנסה מעולם בבניית אתרים. אני כאן כדי להראות כמה זה יכול להיות פשוט ומהיר ואיך מגיעים למצב בו יש לך אתר אינטרנט באוויר שבו ניתן להתחיל לכתוב תוכן, לעצב ולפתח אותו.

חוברת זו, שמוצעת להורדה בחינם כקובץ PDF, תתאים לך אם תכננת לבנות אתר או בלוג אבל מצאת את עצמך דוחה את התהליך עוד ועוד כי לא ידעת איך להתחיל את התהליך בצורה נכונה.

הקורס האולטימטיבי למתחילים! בסיום הקורס יהיה לך מספיק ידע כדי להתחיל לעבוד עם הפלטפורמה המופלאה הזאת ולהתקדם לעבר בניית האתר, החנות, דף הנחיתה, הקורס או הבלוג שלך בעצמך.
אה – והקורס הוא חינמי לחלוטין :-)

יש לך את הבסיס והגיע הזמן להתקדם לעבר בניית האתר שלך? באתר הקורסים של מקום ברשת ניתן למצוא מגוון קורסים: קורס מקיף בניית בניית אתר ובלוג בוורדפרס, קורס בניית דף נחיתה, קורס בניית חנות וירטואלית, קורס בניית קורס אונליין, קורס בניית חנות דרופשיפינג ועוד.

יו, הגעת לסוף הכתבה 😯 מה עכשיו?

1. אם אהבת את התוכן, אפשר לשתף עם חברים:

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בטוויטר
שיתוף בלינקדאין
שיתוף בווטסאפ

2. אפשר לספר לנו מה חשבת, כדי שנוכל להמשיך להשתפר

כמה כתבה זו עזרה לך?

בחר/י כדי להצביע!

מאחר ואהבת את הכתבה...

נשמח לראותך גם ברשתות החברתיות שלנו!

מצטערים לשמוע שהכתבה לא היתה לך לעזר!

נשמח לשפר אותה!

תרצה/י לשתף אותנו מה אפשר לשפר בכתבה?

דירוג ממוצע לכתבה זו:
4.9
(20)

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

כבר הורדת את

החינמונים שלנו?

צ׳קליסט לשיפור דף נחיתה
20 סעיפים שחייבים לעבור עליהם בבניית דף נחיתה

יש לך דף נחיתה? מתכנן/ת לבנות דף נחיתה? את הצ׳קליסט הזה אסור לך לפספס!

דוגמאות לעסקים אונליין
9 רעיונות לבניית עסק אונליין

הספר האלקטרוני הבא סוקר 9 סוגים של עסקים אינטרנטיים שניתן לפתח ולתפעל מהבית, בתור הכנסה נוספת או בבוא היום גם כהכנסה עיקרית.

איך לבחור חברת אחסון
איך לבחור חברת אחסון בתבונה

טבלת השוואה והסבר מפורט על מרכיבי חבילות אחסון ואיך לבחור את החבילה שהכי מתאימה לנכס הדיגיטלי שברצונך לבנות.

כלים לבוני אתרים
ארגז הכלים

50 מאגרי מידע של כלים, מערכות ואתרים מומלצים לבעלי נכסים דיגיטליים וקישורים להדרכות שפורסמו כאן באתר על חלק מהכלים המומלצים.

דילוג לתוכן