בניית קורס דיגיטלי בוורדפרס

בכתבה זו נסקור את יכולותיו של תוסף לרנדאש (Learndash) שהופך את אתר הוורדפרס שלכם לאתר קורסים. דוגמה לאתר קורסים בוורדפרס שבו מותקן התוסף אפשר לראות באתר הנוסף של מקום ברשת, שמוקדש כולו לקורסים דיגיטליים לבניית אתרים.

בהמשך הכתבה נעבור על אתר הקורסים ונראה באילו תוספים השתמשתי כדי ליצור אותו, לצד תוסף לרנדאש. לפני כן, הנה קצת רקע על התוסף המופלא הזה.

לרנדאש נחשבת כיום למערכת ניהול הלמידה (LMS) הפופולרית ביותר לוורדפרס. היא אינה חינמית, אך בעבור סכום של 159$ תקבלו הרבה יותר משאר התוספים שקיימים בשוק.

 

הנה חלק מהמאפיינים של לרנדאש:

  • ממשק מובנה ונוח לבניית קורסים
  • יצירת בחנים מסוגים שונים (שאלות אמריקאיות, שאלות פתוחות, שאלות מסוג ״מלא את החסר״ ועוד)
  • יצירת משימות לתלמידים, עליהן ניתן לתת משוב אישי לכל תלמיד
  • בניית תוכן מסוגים שונים: טקסטים פשוטים, תמונות, הטמעת וידאו ממערכות כמו יוטיוב ווימאו, הטמעת קטעי קול ועוד
  • אפשרות לבחור מתי התוכן ייפתח לתלמידים: האם כל השיעורים ביחד, או לפי לו״ז שתחליטו עליו אתם
  • דרישות מוקדמות לגישה לקורסים (לדוגמה – תלמיד צריך לסיים את קורס א׳ לפי שיוכל להתחיל את קורס ב׳)
  • התממשקות מצויינת עם תוסף הפורומים BBPress ליצירת קבוצות דיון לכל קורס בנפרד
  • ניקוד – ניתן לחלק לתלמידים נקודות על פעולות שהם מבצעים בקורסים ובכך להגביר מוטיבציה להתקדם בקורסים. אפשר גם לתת לתלמידים אפשרות להתחיל קורסים אחרים ברגע שמגיעים למספר נקודות מסויים
  • תעודות סיום – המערכת מאפשרת יצירת תעודות סיום דיגיטליות לאחר סיום מוצלח של בחנים, קורסים או שניהם ביחד
  • התממשקות עם ווקומרס – מכירת קורסים בתשלום בעזרת תוסף חינמי שמתחבר לווקומרס
  • באנדלים – יצירת מארז קורסים אחד שכולל בתוכו מספר קורסים שונים

מבחינת ניהול הקורסים והתצוגה שלהם, לכל משתמש נוצר פרופיל אישי לאחר הרשמתו לקורס, דרכו הוא יכול להמשיך להתקדם בקורסים שלו, לעדכן פרטים, לראות את הניקוד שלו ועוד. את ממשק פרופיל המשתמש אפשר לבנות בעזרת שורטקודים ובכך להציג למשתמש את מה שרוצים שיראה, כלומר – ישנה יכולת ניהול ושליטה מלאה על הצגת האזורים השונים של הפרופיל האישי.

בנוסף, יש ללרנדאש אזור אימיילים בו ניתן להחליט אילו התראות יישלחו לתלמידים. לדוגמה, המערכת יכולה לשלוח לתלמידים אימייל כשמתפרסם שיעור חדש, כשקורס עומד לפוג, או אם המשתמש לא התחבר במשך מספר ימים לאתר. ניתן גם ליצור התראות מייל לפי פעילויות שונות כמו פתירת בחנים, סיום שיעורים, סיום קורס ועוד.

את לרנדאש ניתן להפעיל באתר שבו מותקנת כל תבנית וורדפרס מודרנית (כלומר – מהשנים האחרונות). אפשר גם לעבוד עם התוסף ביחד עם אלמנטור, וכל מערך הקורסים מותאם גם לתצוגה במובייל ובטאבלטים.

 

עלויות בניית אתר קורסים בוורדפרס

כאמור, באתר הקורסים של מקום ברשת אני עושה שימוש במערכת לרנדאש, אך אם תרצו לראות אילו עוד מערכות קיימות כיום בשוק, בעבר פירסמנו באתר כתבה ובה השוואת תוספים ליצירת אתר קורסים. ייתכן שכאשר תרצו לבנות בעצמכם קורס דיגיטלי, ותחליטו שלרנדאש מתאימה לכם, ככל שתתקדמו עם בניית הקורס תבינו שהמערכת לבדה אינה מספיקה, ויש להוסיף עוד מספר תוספים כדי שהאתר יכלול בדיוק את מה שאתם רוצים להציע לתלמידים שלכם. רוב התוספים האלה הם חינמיים.

לפני שנעבור לתוספים המותקנים אצלי באתר, נציג את העלויות של בניית אתר קורסים:

  1. ראשית, כמו בכל אתר אינטרנט, יש צורך בחבילת אחסון. אני מאחסנת כבר מספר שנים בחברת יופרס וממליצה עליה ברוב ההדרכות שלי. מדובר בחברה אמינה, ישראלית וממשק האחסון שלה נוח ופשוט להבנה. אפשר לראות בהדרכה בקישור הבא איך מתקינים וורדפרס בממשק האחסון של יופרס. מחיר חבילת אחסון ביופרס מתחיל ב-15$ בחודש (לבניית אתר אחד). יופרס מאפשרים גם חודש התנסות בחינם, ובנוסף תוכלו ליהנות מ-5% הנחה בהקלדת קוד הקופון UP05MALIK.
    אופציה נוספת היא לאחסן בחברת אחסון בינלאומית כמו Siteground שגם בה התנסיתי והייתי מאוד מרוצה. המחיר של סייטגראונד הוא גם 15$ בחודש, ויש להם לעתים הנחות ללקוחות חדשים עבור תקופת האחסון הראשונה.
  2. דומיין (כתובת אתר). ניתן לרכוש אחסון ודומיין באותה חברה, או בחברות שונות. בסרטון ההדרכה שהוזכר בסעיף הקודם ישנו גם הסבר על רכישת דומיין וחיבורו לאחסון. כתובת אתר ישראלית שמסתיימת ב-.co.il ניתן לרכוש למשל בחברת mynames במחיר של 55 ש״ח לשנה, או בחברת Box עבור 67 ש״ח לשנה. דומיין בינלאומי, שמסתיים ב-com. עולה בממוצע כ-50 ש״ח לשנה. חברות לרכישת דומיין בינלאומי יש בשפע – domain.com, namezero, godaddy ועוד רבות.
  3. מערכת לרנדאש – 159$ לשנה (לא חייבים לחדש את הרכישה בשנים שלאחר מכן, אבל זה בהחלט מומלץ כדי להמשיך לקבל עדכונים ותמיכה). מחיר זה מתאים לבניית אתר אחד עם מספר בלתי מוגבל של קורסים. כלומר, מקבלים רישיון שימוש לדומיין אחד. ישנן חבילות נוספות אם זקוקים לבניית אתרי קורסים נוספים.
    אפשרות נוספת לבניית קורס בוורדפרס היא בעזרת תוסף לרנפרס שמוצע בגירסה חינמית בסיסית. לצפייה בכתבה מפורטת על לרנפרס – לחצו כאן.
  4. שירות אחסון וידאו:
    בעוד ניתן להטמיע בקורסים סרטונים אותם תעלו בחינם ליוטיוב, אם אתם מתכוונים להציע קורסים למכירה, ככל הנראה תרצו שרת וידאו מאובטח שלא יאפשר לתלמידים שלכם להעביר את התוכן בקלות ובחינם לכל אחד או להוריד אותו למחשבם האישי. ישנם שירותי אחסון וידאו רבים כיום בשוק, הפופולריים ביניהם הם וימאו ואמזון AWS. ישנו גם שרות אחסון וידאו בשם Spotlightr (בעבר VooPlayer) שמאפשר הטמעת סרטונים מיוטיוב בצורה כזו שהגולשים שלכם לא יוכלו לדעת שהסרטון נלקח מיוטיוב ובעצם הנגן שלהם מסווה את הקישור של הסרטון כך שלא יכולים להעתיק אותו. לקריאה מעמיקה יותר בנושא, ראו את הכתבה הבאה: אחסון וידאו באתרי קורסים.
  5. אלמנטור פרו – כיום, אלמנטור הפך לאחד מתוספי ה-Page Builder הפופולריים ביותר, ובישראל יש לו קהילה גדולה ואוהדת. בעזרת אלמנטור אפשר ליצור דפי נחיתה בקלות על-ידי גרירת אלמנטים, ורכישת גרסת הפרו של התוסף פותחת אפשרויות מתקדמות כמו עיצוב האתר כולו בעזרת אלמנטור, ווידג׳טים נוספים שלא מגיעים עם התוסף החינמי – כמו למשל ווידג׳ט הטפסים, וגם בהיבט של בניית אתר קורסים בלרנדאש, בעזרת אלמנטור פרו ניתן כיום לעצב את עמודי הקורסים והשיעורים בזכות התממשקות בין אלמנטור ללרנדאש. מחיר אלמנטור פרו הוא 49$ לשנה (לאתר אחד).
  6. שירות סליקה וחשבוניות:
    אם יש לכם אתר ישראלי ותרצו להציע ללקוחות שלכם לשלם בכרטיס אשראי, תצטרכו לחבר את תוסף ווקומרס (תוסף חינמי שהופך אתר וורדפרס לחנות וירטואלית) לאחת מחברות הסליקה. יש חברות רבות שמציעות תוסף סליקה לאתרי וורדפרס, חלקן מציעות אותו בחינם ובחלק מהחברות תצטרכו לשלם עליו. בכתבה הבאה פירטתי איך מחברים אתר וורדפרס לסליקה של מקס עסקים. מקס מציעים חבילות סליקה מסוג ״לא סלקת – לא שילמת״ כלומר, ללא התחייבות חודשית. אם תרצו לחבר את הסליקה למערכת חשבוניות אוטומטית (כלומר – מיד לאחר התשלום הלקוח יקבל למייל חשבונית), תוכלו לעשות זאת דרך חברות כמו חשבונית ירוקה או איזיקאונט בעבור סכום חודשי מסויים. בתור התחלה, באתר קורסים חדש שעדיין אין בו כמות גדולה של מכירות, אפשר להוציא חשבוניות/קבלות באופן ידני. ישנה אפשרות לבצע זאת גם בצורה דיגיטלית דרך חברת Digital Invoice (יש להם מסלול חינמי של עד 5 מסמכים בחודש או מסלול של עד 300 מסמכים ב-20 ש״ח לחודש).

לסיכום, עלות התפעול של אתר קורסים יכולה להתחיל ממחיר של כ-1200 ש״ח בשנה (אחסון של יופרס, מערכת לרנדאש, דומיין, ללא אלמנטור פרו, ללא שרת וידאו כלומר – הטמעת סרטונים בצורה לא מאובטחת ביוטיוב). הסכום השנתי יכול להגיע גם לכ-2300 ש״ח (אחסון של יופרס, מערכת לרנדאש, דומיין, אלמנטור פרו ושרות וידאו של וימאו). כמובן שהמחיר עשוי להיות אף גבוה יותר, למשל אם בוחרים בשרת הוידאו של ויסטיה.
למחירים אלה יש להוסיף תשלום לחברת הסליקה ולמערכת חשבוניות (מאחר ויש חברות סליקה רבות בארץ ולכל אחת מסלולים חודשיים שונים ותכניות מגוונות של התממשקות עם שרות חשבוניות, הן לא נכללו בחישוב).

נשמע יקר? ובכן, כן ולא. זו בהחלט השקעה ראשונית שצריך לקחת בחשבון, אך עם זאת – הרווח הפוטנציאלי גדול וההשקעה יכולה להחזיר את עצמה מאוד מהר במידה ותחליטו למכור את הקורסים ותבנו מערך שיווקי טוב. אם תציעו קורס ב-1000 ש״ח מספיק שתמכרו 3 ממנו בשנה כדי לכסות את העלויות, ואפילו אם תציעו קורסים בזיל הזול, ב-50 ש״ח בלבד – תצטרכו למכור 50 קורסים בשנה בלבד כדי לכסות את העלויות, כך שבמידה ויש לכם קורסים עם תכנים איכותיים וקהל שמעניין אותו לצרוך אותם, תוכלו להתחיל להרוויח תוך זמן קצר.

איך בנוי אתר הקורסים שלי?

באתר הקורסים של מקום ברשת אני משתמשת כאמור בתוסף לרנדאש כמערכת ניהול הלמידה. מלבד תוסף לרנדאש, הנה רשימה של חלק מהתוספים הנוספים המותקנים אצלי באתר:

  • Remove Dashboard Access [חינם] – תוסף המאפשר למנוע ממשתמשים הגישה ללוח הבקרה של וורדפרס. מאחר ואין לתלמידים באתר צורך בו כי כל התכנים והמידע שהם צריכים לראות מוצגים להם באתר עצמו, אני לא מאפשרת להם גישה ללוח הבקרה
  • Content Aware Sidebars [חינם] – תוסף המאפשר להציג ווידג׳טים שונים בסיידבר בהתאם לתוכן. למשל – בדף הקורס יוצגו פריטים מסויימים בסרגל הצדי ובדף השיעור יוצגו אחרים
  • Design Upgrade for Learndash [חינם] – תוסף היוצר תצוגה יפה יותר של הקורסים בלרנדאש (התצוגה שמגיעה עם התוסף היא דיי בסיסית)
  • Gamipress [חינם] – תוסף גיימיפיקיישן שמאפשר להוסיף מערך של עיטורים לתלמידים כדי לעודד הישגיות והתקדמות בקורסים, למשל – קבלת עיטור על סיום קורס, על הצלחה במבחן וכו׳. התוסף מתממשק עם לרנדאש ומאפשר גם שליחת מיילים לאחר הגעה ליעדים שנקבעו מראש על ידיכם. מידע מפורט על העיטורים וההישגים שניתן לצבור באתר אפשר לראות כאן
  • Learndash Notes [בתשלום] – תוסף המאפשר לתלמידים לכתוב לעצמם פתקים אישיים בכל שיעור, למשל לגבי צעדים שהם רוצים לזכור לעשות בהמשך או לחזור אליהם
  • BBPress [חינם] – תוסף פורומים שמתממשק עם לרנדאש ומאפשר ליצור קבוצות דיון לכל קורס
  • Woocommerce [חינם] – תוסף ההופך את אתר הוורדפרס שלכם לחנות אינטרנטית. תוסף LearnDash WooCommerce Integration מאפשר חיבור בין ווקומרס ללרנדאש ומאפשר למכור קורסים כמוצרים באתר
  • Ultimate Member [חינם] – תוסף שבמהותו יוצר קהילה באתר. אצלי משמש כדי לאפשר לתלמידים לבנות פרופיל אישי מורחב יותר מאשר זה המגיע עם לרנדאש. התוסף יכול גם להתממשק עם Gamipress (למשל כדי לתת לתלמידים ניקוד או עיטור על פעילויות שונות בפרופיל שלהם כמו העלאת תמונה אישית, העלאת תמונת קאבר וכו׳)
  • לתת [חינם] – במקור נוצר כתוסף תרומות, אך אצלי משמש כאפשרות של ״שלם כפי יכולתך״ בקורסים המוצעים בחינם, לתלמידים שמצאו ערך בקורסים ומעוניינים לשלם עליהם בשיטת דאנה (נדיבות הלב)

לרנדאש – התקנה ושימוש

מעוניינים להתחיל לבנות את אתר הקורסים שלכם?

לרנדאש הוציאו סדרת סרטונים רשמית ובה הסברים על אופן התקנת התוסף, הגדרתו והשימוש ביכולותיו השונות. חשוב להבין שמדובר בתוסף גדוש באפשרויות, וכדאי לגמוע את התוכן לאט לאט, להתחיל בצעדים קטנים בבניית אתר הקורסים שלכם ובכל פעם להתקדם עוד ועוד שלבים. ההמלצה שלי היא להתחיל עם הגדרת התוסף והעלאת קורס ראשון למערכת, כולל יחידות, שיעורים, בחנים וכל מה שתרצו שהוא יכלול, ורק לאחר שהוא מוכן, להתחיל לעבוד על כל מה שמסביב: עיצוב האתר, הגדרת אופן ההרשמה לקורס/ים, התקנת ווקומרס אם תרצו להציע את הקורס/ים שלכם בתשלום, ורק לאחר מכן להתחיל ללמוד על חיבור של תוספים נוספים הנדרשים לכם.

בהצלחה!

מדריכים בסיסיים לשימוש בלרנדאש:

ניתן לבנות אתר קורסים בוורדפרס גם בעזרת תוסף בשם Learnpress המוצע בחינם בגרסתו הבסיסית. התנסתי בתוסף זה בעבר והוא עשה עבודה נהדרת. עברתי ללרנדאש לאחר שהייתי זקוקה ליותר פיצ׳רים ולמערכת ״מתוחכמת״ יותר, אך לרנדאש בהחלט יכול להספיק למשתמשים שמעוניינים ליצור קורסים בסיסיים באתר שלהם. יש ביודמי קורס (באנגלית) המלמד איך בונים אתר קורסים בלרנפרס.

אם יש לכם רעיון לקורס אבל אין לכם מושג איך להתחיל לבנות אותו מבחינת תכנים, קידום ומכירות, מיגל הרננדז מלמד את אחד הקורסים המצליחים בתחום ביודמי בדיוק על כל התהליך – איך ליצור קורס אונליין מדהים. מיגל צבר הצלחה רבה במכירת קורסים דיגיטליים, ולקורס הוא מביא את הניסיון ואת הידע הרבים שלו. בין הנושאים הנלמדים: תוכנות עריכה, הקלטת קול, בדיקת ביקוש לקורס בשוק, יצירת פרומו לקורס, קידום הקורס ואיך למכור אותו. מומלץ בחום!

לסיום, מומלץ לבדוק את מה שיש לסקולילנד להציע. ניתן דרכם לרכוש את מערכת לרנדאש כחלק מאתר קורסים אישי, ואם התרשמתם לטובה תוכלו ליהנות מ-5% הנחה ע״י הכנסת קוד הקופון P8XDDFFMX0 בעת התשלום לשירות.

במדריך הבא נלמד צעד אחר צעד איך מבצעים את כל השלבים הראשוניים והבסיסיים, שאולי נראים מעט טכניים ומרתיעים למי שאינו מבין את המושגים ולא התנסה מעולם בבניית אתרים. אני כאן כדי להראות כמה זה יכול להיות פשוט ומהיר ואיך מגיעים למצב בו יש לך אתר אינטרנט באוויר שבו ניתן להתחיל לכתוב תוכן, לעצב ולפתח אותו.

חוברת זו, שמוצעת להורדה בחינם כקובץ PDF, תתאים לך אם תכננת לבנות אתר או בלוג אבל מצאת את עצמך דוחה את התהליך עוד ועוד כי לא ידעת איך להתחיל את התהליך בצורה נכונה.

הקורס האולטימטיבי למתחילים! בסיום הקורס יהיה לך מספיק ידע כדי להתחיל לעבוד עם הפלטפורמה המופלאה הזאת ולהתקדם לעבר בניית האתר, החנות, דף הנחיתה, הקורס או הבלוג שלך בעצמך.
אה – והקורס הוא חינמי לחלוטין :-)

יש לך את הבסיס והגיע הזמן להתקדם לעבר בניית האתר שלך? באתר הקורסים של מקום ברשת ניתן למצוא מגוון קורסים: קורס מקיף בניית בניית אתר ובלוג בוורדפרס, קורס בניית דף נחיתה, קורס בניית חנות וירטואלית, קורס בניית קורס אונליין, קורס בניית חנות דרופשיפינג ועוד.

יו, הגעת לסוף הכתבה 😯 מה עכשיו?

1. אם אהבת את התוכן, אפשר לשתף עם חברים:

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בטוויטר
שיתוף בלינקדאין
שיתוף בווטסאפ

2. אפשר לספר לנו מה חשבת, כדי שנוכל להמשיך להשתפר

כמה כתבה זו עזרה לך?

בחר/י כדי להצביע!

מאחר ואהבת את הכתבה...

נשמח לראותך גם ברשתות החברתיות שלנו!

מצטערים לשמוע שהכתבה לא היתה לך לעזר!

נשמח לשפר אותה!

תרצה/י לשתף אותנו מה אפשר לשפר בכתבה?

דירוג ממוצע לכתבה זו:
4.4
(8)

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

כבר הורדת את

החינמונים שלנו?

צ׳קליסט לשיפור דף נחיתה
20 סעיפים שחייבים לעבור עליהם בבניית דף נחיתה

יש לך דף נחיתה? מתכנן/ת לבנות דף נחיתה? את הצ׳קליסט הזה אסור לך לפספס!

דוגמאות לעסקים אונליין
9 רעיונות לבניית עסק אונליין

הספר האלקטרוני הבא סוקר 9 סוגים של עסקים אינטרנטיים שניתן לפתח ולתפעל מהבית, בתור הכנסה נוספת או בבוא היום גם כהכנסה עיקרית.

איך לבחור חברת אחסון
איך לבחור חברת אחסון בתבונה

טבלת השוואה והסבר מפורט על מרכיבי חבילות אחסון ואיך לבחור את החבילה שהכי מתאימה לנכס הדיגיטלי שברצונך לבנות.

כלים לבוני אתרים
ארגז הכלים

50 מאגרי מידע של כלים, מערכות ואתרים מומלצים לבעלי נכסים דיגיטליים וקישורים להדרכות שפורסמו כאן באתר על חלק מהכלים המומלצים.

דילוג לתוכן