איך מתחילים לבנות אתר? המדריך למבולבל

רוצים לבנות אתר לבד אבל לא יודעים מאיפה מתחילים? שומעים המון על וורדפרס ועל היתרונות של המערכת הזו והולכים לאיבוד כבר בשלב ההתחלתי של בחירת חברת אחסון ורישום כתובת דומיין?

הגעתם למקום הנכון. במדריך הבא אלמד אתכם צעד אחר צעד איך מבצעים את כל השלבים הראשוניים והבסיסיים, שאולי נראים מעט טכניים ומרתיעים למי מכם שאינו מבין את המושגים ולא התנסה מעולם במשהו מהסוג הזה. אני כאן כדי להראות לכם כמה זה יכול להיות פשוט ומהיר ואיך מגיעים למצב בו יש לכם כתובת באינטרנט שמובילה לאתר עליו מותקנת מערכת וורדפרס, שבו ניתן להתחיל לכתוב וכן לעצב ולבנות אותו.

רגע לפני סרטון ההדרכה, אשמח אם תשתפו אותי למה בעצם עד היום לא הגעתם לשלב של בניית אתר? התשובות יסייעו לי להבין טוב יותר מה האתגרים העומדים בפני הגולשים ובהתאם לכך להתאים את התכנים וההדרכות הבאות באתר.

ועכשיו – בואו נלמד איך מתחילים לבנות אתר!

לפניכם סרטון שמלמד את כל הצעדים המקדימים בבניית אתר מהשלב הראשון ועד הגעה למצב בו יש לכם אתר ראשוני באינטרנט עם מערכת וורדפרס מותקנת עליו. זוהי לא הדרכה שמלמדת איך בונים ומעצבים אתר בפועל – בשביל זה יש את שלל ההדרכות האחרות שלנו ביוטיוב וכן אתר קורסים המוקדש ללימוד בניית אתרים.

בנוסף, במידה ומעניין אתכם לדעת איך עובדים עם וורדפרס וללמוד להכיר את המערכת לפני שמחליטים לבנות איתה אתר, אני ממליצה להצטרף לקורס ״להבין את וורדפרס״ שילמד אתכם את כל הבסיס לעבודה עם הפלטפורמה. מדובר בקורס שינחת אצלכם במייל בכל יום במשך 8 הימים הקרובים ובו שיעורים קצרים וענייניים שילמדו אתכם את כל מה שצריך לדעת לקראת בניית אתר וורדפרס בביטחון. לפרטים ולהרשמה (בחינם) – לחצו כאן.

נחזור לעניינינו. בהמשך הכתבה ישנו הסבר מפורט של כל השלבים שרואים בסרטון (אם אתם לא רואים את הסרטון כאן בעמוד, ניתן לצפות בו ביוטיוב).

תהליך בניית אתר עצמאי כולל 3 צעדים הכרחיים:

  • רכישת חבילת אחסון שנועדה לאחסן את כל הקבצים והמידע שיש באתר שלכם ולהציגו ברשת
  • רכישת כתובת אתר (נקרא דומיין באנגלית ושם מתחם בעברית) – מתחיל לעתים ב-www או ב-http ומסתיים ב- .com, .net, .org, .co.il וכיו״ב
  • התקנת מערכת ניהול תוכן – כמו למשל וורדפרס החינמית.

רכישת שטח אחסון, רישום דומיין והתקנת וורדפרס:

רכישת חבילת אחסון בחברות בינלאומיות תהיה במקרים רבים זולה מחברות ישראליות. ישנן חברות רבות שיציעו מחירים נמוכים מאוד ללקוחות חדשים לתקופת האחסון הראשונה כמו למשל Bluehost, ולאחר שתסתיים התקופה תצטרכו לשלם את המחירים הרגילים – למשל בבלוהוסט מחיר קבוע יתחיל מ-9$ לחודש בחבילה הבסיסית. השיקול אם לרכוש חבילה מחברה בינלאומית או ישראלית הוא חשוב: יש לקחת בחשבון את עניין התמיכה, שבארץ תהיה זמינה בעברית ובשעות העבודה של ישראל, וכן את מיקום השרת. כאשר חברה ישראלית מאפשרת לכם לבחור לאחסון את האתר שלכם בשרת שנמצא פיזית בישראל הדבר עשוי להאיץ את הצגתו בפני גולשים ישראליים. למה זה חשוב? אתר שנטען לאט גורם לגולשים לנטוש אותו מהר, לעתים טרם הופעת התוכן, ולכן מיקום השרת במדינה שקרובה לקהל היעד הוא מאפיין חשוב.

בדף השוואת חברות אחסון ביצעתי עבורכת בדיקה של מספר חברות בינלאומיות וישראליות שם ניתן לראות את הנתונים החשובים בבחירת אחסון כך שיהיה לכם קל יותר לקבל החלטה.

אני לקוחה של חברת Upress הישראלית ומאחסנת אצלם מספר אתרים, וכפי שניתן לראות בסרטון, יש להם שלל יתרונות שמצדיקים את המחיר החודשי שהם מציעים – 15$ לחבילה הבסיסית, לפני מע״מ. אחד היתרונות הוא 30 ימי התנסות בחינם. אם אינכם בעלי ניסיון בבניית אתרים ומעט חוששים מהתהליך ומההוצאה הכספית על דבר שאינכם בטוחים אם תסתדרו איתו, 30 יום ניסיון זהו בהחלט מספיק זמן כדי להתחיל לבנות אתר ולראות כיצד אתם מסתדרים. ביופרס תצטרכו להכניס פרטי אשראי אך לא תחוייבו ב-30 הימים הראשונים כך שתוכלו לבטל את החבילה בכל יום בטווח זמן זה ואז כרטיס האשראי שלכם יימחק מהמערכת ולא תחוייבו.

דבר נוסף שיופרס מציעים הוא תעודת SSL – מדובר בפרוטוקול אבטחה שמצפין את תעבורת המשתמשים באתר שלכם וכיום זהו דבר נדרש וחשוב בכל אתר, ובעיקר באתרי מסחר. יופרס מאפשרים יצירת תעודת SSL בחינם ולפני שאתם נבהלים מכל המילים הלא ברורות שכתבתי כאן – מדובר בלחיצת כפתור קטנה וזהו 🙂 המשמעות הנראית לעין מבחינתכם תהיה שהאתר שלכם יתחיל ב- https במקום ב-http. כאמור, תעודת SSL תידרש לכם גם כאשר תרצו להתחיל למכור באופן מקוון באתר שלכם.

בנוסף, ביופרס תוכלו להתקין את מערכת וורדפרס בקליק, דבר שבעבר לקח דקות ארוכות ודרש כניסה ליותר פרטים טכניים וכיום נעשה ממש במספר שניות.

כפי שהזכרתי מקודם, יופרס גם מאפשרים בחירת מיקום שרת ובין היתר תוכלו לבחור בישראל במידה וקהל היעד של האתר שלכם הוא ישראלי. יתרונות נוספים שיופרס מציעים הם תמיכה טכנית מקצועית של מומחי וורדפרס, אתר מבודד שלא נתון לפירצות אבטחה שלעתים קורות באתרים שמאוחסנים בשרתים שיתופיים כמו של בלוהוסט, וגם יש ליופרס כלים להעברת אתרים, גיבוי אוטומטי לכל אתר, מערכת דואר אלקטרוני חינמית ועוד. את רשימת היתרונות המלאה ניתן לראות כאן.

מלבד היתרונות שציינתי לעיל, כפי שכבר הבנתם יופרס מתמחים בכל מה שקשור לוורדפרס וכחלק מהחבילה שלהם הם מציעים גם התקנת תוספים, חלקם תוספי פרימיום שהיו עולים לכם לא מעט כסף במידה והייתם זקוקים להם בלי להיות לקוחות שלהם. אחד מהם הוא תוסף WP-Rocket שהוא אחד התוספים הפופולריים בשוק שמסייע בהאצת האתר. מחירו הרגיל הוא 40$. גם תוסף Gravity Forms מוצע ללקוחות בחינם כאשר מחירו הרגיל הוא 60$. תוסף פרימיום נוסף שתקבלו בחינם הוא Elementor Extras אשר מרחיב את השימוש בתוסף Elementor הנהדר. מחירו הרגיל הוא 26 יורו. עוד דבר חינמי שתקבלו זה חבילה של כל התוספים של חברת WPMUDEV שמציעה שלל תוספי וורדפרס במחיר חודשי של 50$ וכאן כאמור תקבלו את כולם בחינם כחלק מחבילת האחסון שלכם ביופרס.

המחיר של חבילת האחסון הבסיסית של יופרס, כפי שציינתי מקודם, הוא 15$ לחודש לפני מע״מ במידה ומשלמים ל-12 חודשים מראש. ניתן לבחור לשלם גם מדי חודש ואז תשלמו על החבילה הבסיסית 17.5$ לפני מע״מ מדי חודש.

החבילה הבסיסית תאפשר לכם לבנות אתר על דומיין אחד ותספק לכם שטח אחסון של 1 ג׳יגה, מספיק בהחלט למי שמתכוון לבנות אתר תדמיתי או אתר שלא כולל הרבה קבצים כבדים. במידה ותצטרכו יותר מזה תמיד תוכלו לשדרג את החבילה שלכם.

יש לי בשבילכם קופון ליופרס שיעניק לכם הנחה של 5% על כל חבילה שתבחרו. אם תבחרו בתשלום מראש לחבילה הבסיסית למשל, במקום 193$ תשלמו כ-183$. בסך הכל בהמרה לשקלים וחלוקה לחודשים מדובר בפחות מ-60 שקלים לחודש (אל תשכחו שקיבלתם גם חודש חינם), מחיר סביר לכל הדעות לחבילת אחסון. קוד הקופון לקבלת ההנחה הוא UP05MALIK ואותו תתבקשו להקליד במעמד התשלום על החבילה בה בחרתם ביופרס (ניתן לראות את אופן ההרשמה והקלדת הקופון החל מדקה 07:37 בסרטון).

לאחר ההרשמה לחברת האחסון וכניסה לפאנל הניהול שלכם (במידה ונרשמתם ליופרס תקבלו את פרטי הכניסה למערכת במייל לאחר ההרשמה), תגיעו לדף האישי שלכם שם אפשר להתקין את וורדפרס. אם בחרתם בחברת אחסון אחרת עליכם יהיה לחפש כיצד מתקינים את וורדפרס בלוח הבקרה של אותה חברה. במידה ונרשמתם ליופרס, אלו הצעדים שתצטרכו לעשות:

לוחצים על ״האתרים שלי״ ואז על ״הוספת אתר״. בוחרים את מיקום השרת ומקלידים כתובת דומיין – יש לכם 3 אפשרויות:

  • להקליד את כתובת הדומיין שלכם במידה וכבר רכשתם אחד
  • לבחור בסאב-דומיין של יופרס, כלומר בכתובת אתר זמנית שתשמש אתכם לבניית האתר עד שתרכשו דומיין או עד שהאתר יהיה מוכן ותרצו להעביר אותו לדומיין הקבוע שלו
  • לבחור בסאב-דומיין מאובטח של יופרס, שזה בדיוק כמו הסעיף הקודם רק מאובטח (אני ממליצה לבחור באפשרות הזו אם רוצים לבנות אתר בכתובת זמנית).

בסיום בוחרים ב״הוספת אתר״ ומיד תוכלו לבחור בהתקנת וורדפרס עליו. בוחרים ב״התקנת וורדפרס״ וכאן תתבקשו לתת שם לאתר החדש, לבחור בשפת המערכת, לבחור בשם משתמש שישמש אתכם לכניסה לניהול האתר שלכם (יש להבחין בין הכניסה למערכת הניהול של יופרס לבין זו של וורדפרס שדרכה בונים ועורכים את האתר). בנוסף תצטרכו להקליד את כתובת המייל שתשמש אתכם לכל הודעות המערכת שיגיעו מאתר הוורדפרס שלכם. תראו גם שהמערכת בחרה עבורכם סיסמה אותה לא ניתן לשנות בזמן ההתקנה אך אפשר לעשות זאת מאוחר יותר דרך לוח הבקרה של וורדפרס, כך שחשוב לשמור את הסיסמה האוטומטית שנתנו לכם עד שתחליפו אותה לאחת שיהיה לכם קל לזכור.

בסיום לוחצים על ״התקנת וורדפרס״.

כעת תוכלו להתקין מספר תוספים, כמו למשל את אלמנטור ואת WP-Rocket. את התוספים ניתן לחזור ולהתקין (או למחוק) בכל שלב שתרצו גם לאחר לאחר ההתקנה, כשהאתר פעיל.

לחצו על ״התקנת תוספים״ או דלגו על שלב זה.

כעת מערכת וורדפרס תותקן באתר שלכם. במידה ובחרתם בדומיין זמני של יופרס תוכלו מיד להתחיל לעבוד על האתר שלכם ע״י לחיצה על כפתור ״התחברות אל ממשק הניהול של WordPress״.

אם בחרתם לקשר את האחסון שלכם לדומיין שכבר יש ברשותכם, תצטרכו לעשות צעד נוסף כדי לקשר בין הדומיין שלכם לבין האחסון של יופרס כדי שהאתר שלכם יוצג בו. מיד אסביר כיצד עושים זאת. לפני, כן נדבר על רישום דומיין חדש.

דומיין בינלאומי (שמסתיים ב-.com, .net. .org וכיו״ב), ניתן לרכוש בחברות בינלאומיות כמו למשל Godaddy. מחיר דומיין בינלאומי נע לרוב בין 12$ ל-16$ לשנה (בשונה מאחסון, תשלום על דומיין הוא שנתי ולא חודשי). דומיין ישראלי, כזה שמסתיים לרוב ב-.co.il ניתן לרכוש בחברות ישראליות כמו LiveDNS ב-75 ש״ח לשנה או BOX ב-67 ש״ח לשנה.

תהליך רכישת דומיין הוא פשוט ביותר. מקלידים את הדומיין בו מעוניינים, משלמים עליו וזהו – הוא שלכם כל עוד אתם ממשיכים לחדש אותו ולשלם עליו כאשר הוא עומד לפוג.

כדי לקשר בין דומיין לאחסון יש למצוא היכן משנים את רשומות ה-DNS (נקרא גם NameServers או NS Records) בחברה בה רכשתם את הדומיין שלכם. בנוסף, תצטרכו לחפש את רשומות ה-DNS של חברת האחסון. אם נרשמם ליופרס כמוני, תוכלו למצוא את הרשומות בקישור הבא. כלומר, תצטרכו להקליד את רשומות ה-DNS של חברת האחסון שלכם במקום המתאים בחברת הדומיין שלכם. אם אינכם מוצאים היכן עושים זאת, פשוט התחברו בצ׳אט לתמיכה הטכנית וידריכו אתכם.

לאחר הקלדת הרשומות בדומיין שלכם, תהליך חיבור האחסון לדומיין יכול לקחת עד 24 שעות כך שיש להתאזר בסבלנות. ייתכן ותראו את התקנת הוורדפרס שלכם בדומיין כבר בתוך כמה דקות או שעות אך לא הכל יעבוד כמו שצריך ולכן אני ממליצה להמתין 24 שעות עד שמתחילים לעבוד על האתר לאחר עדכון הרשומות כדי לוודא שלא יהיו תקלות בזמן העבודה.

כיצד משנים את כתובת האתר הזמנית ביופרס לדומיין הקבוע שלכם?

אם בחרתם לבנות אתר על דומיין זמני ביופרס, בוודאי יגיע השלב בו תרצו להעביר אותו לדומיין הקבוע שלו. פעולה זו פשוטה מאוד: נכנסים לחשבון שלכם ביופרס, לוחצים על ״כל האתרים״, נכנסים לניהול האתר שלכם ועוברים ללשונית ״הגדרות״. שם, בוחרים ב״שינוי כתובת הדומיין״ ומקלידים את הדומיין החדש. כעת יש לעשות את התהליך שהוסבר כאן לגבי החלפת רשומות DNS כדי שהדומיין והאחסון יתממשקו.

זהו, ככה מגיעים למצב בו יש לכם אתר וורדפרס שניתן להתחיל לעבוד עליו.

עכשיו, הגיע הזמן להתחיל לעצב את האתר ולהכניס תכנים.

כפי שציינתי בתחילת הכתבה, ניתן להצטרף לקורס החינמי ״להבין את וורדפרס״ כדי ללמוד את הבסיס לעבודה עם המערכת, בצורה נוחה בעזרת שיעורים קצרים שינחתו אצלכם במייל בכל יום בשמונת הימים הבאים.

לאחריו, אפשר להירשם לקורסים המעמיקים יותר שלנו ולהתחיל ללמוד איך בונים ומעצבים אתר בוורדפרס.

בהצלחה!

כבר ראית את

החינמונים שלנו?

צ׳קליסט לשיפור דף נחיתה

20 נקודות שחייבים לעבור עליהן בבניית דף נחיתה

יש לך דף נחיתה? מתכנן/ת לבנות דף נחיתה? את הצ׳קליסט הזה אסור לך לפספס!

דוגמאות לעסקים אונליין

9 רעיונות לבניית עסק אונליין

הספר האלקטרוני הבא סוקר 9 סוגים של עסקים אינטרנטיים שניתן לפתח ולתפעל מהבית, בתור הכנסה נוספת או בבוא היום גם כהכנסה עיקרית.

איך לבחור חברת אחסון

איך לבחור חברת אחסון בתבונה

טבלת השוואה והסבר מפורט על מרכיבי חבילות אחסון ואיך לבחור את החבילה שהכי מתאימה לנכס הדיגיטלי שברצונך לבנות.

כלים לבוני אתרים

ארגז הכלים

50 מאגרי מידע של כלים, מערכות ואתרים מומלצים לבעלי נכסים דיגיטליים וקישורים להדרכות שפורסמו כאן באתר על חלק מהכלים המומלצים.

דילוג לתוכן