בניית אתר מנויים או אתר קורס – איך לדעת מה מתאים לך יותר?

האינטרנט הוא מרחב עצום לצריכת ידע, וברוב המקרים את הידע שתבקשו לקבל תוכלו למצוא איפשהו בחינם. אבל, תוכן חינמי, רב ככל שיהיה, עשוי להיות קשה למציאה וקשה לריכוז. זו אחת הסיבות שקורסים ואתרי מנויים צוברים תאוצה בשנים האחרונות – העולם רוצה ידע, ומוכן לשלם כסף עבור צריכתו במקום אחד, כי כולם יודעים שזמן שווה כסף, ולמרות שיש תוכן שמפוזר בחינם ברחבי הרשת, מציאת המידע המדוייק והאיכותי עבורינו עשויה לגזול מאיתנו זמן רב אותו אנחנו יכולים לתעל לדבר אחר.

מוצרי מידע צוברים תאוצה כיום וההבנה שלכולנו יש ידע שרכשנו במשך השנים שעשוי לעניין מישהו אחר מתחילה לחלחל בנו. אנשים מבינים שמידע שנצבר אצלם בראש עשוי להיות שווה הרבה כסף – הרי רוב הסיכויים שאנחנו בעצמנו שילמנו כסף בעבר כדי לרכוש אותו. אתרי הקורסים ואתרי מנויים הם הפיתרון עבור אלו שמחפשים דרך לשתף את הידע שלהם עם קהל הגולשים הרחב, אבל ההבדלים ביניהם גדולים וכדאי לדעת אותם לפני שמחליטים אם הולכים על סוג כזה או אחר של אתר. כתבה זו תעשה לכם סדר בנושא.

אתר מנויים

אתר מנויים לרוב יכלול את הדברים הבאים:

  • גישה לתכנים תמורת תשלום
  • פרסום תכנים חדשים באופן קבוע
  • גישה לקהילה פעילה
  • אין תאריך סיום – המנוי ממשיך כל עוד החבר משלם עליו.

התוכן באתר מנויים עשוי להיצרך במגוון דרכים – למשל על-ידי קורס אונליין שקיים באתר, וכנגזרת שלו ישנם תכנים נוספים (בצורת כתבות או מידע בפורומים המקושרים לאתר) באותו נושא או בנושאים דומים וקרובים אליו. התכנים ממשיכים להתפרסם באופן קבוע ובלתי נגמר.

אתרי מנויים יהיו לרוב פתוחים לאורך כל השנה כך שכל אחד שמעוניין להצטרף יוכל לעשות זאת בכל זמן שנוח לו והתכנים לא בהכרח יופיעו לפי סדר כרונולוגי, כך שלא משנה מתי מנוי חדש יצטרף – הוא יוכל להתחיל לצרוך את התוכן עליו שילם מכל מקום ומכל כתבה באתר, ולהתקדם בקצב שנוח לו.

קורס אונליין

אתר קורס/קורסים יכלול את הדברים הבאים:

  • תשלום חד פעמי (או מספר תשלומים) שיבטיח גישה ארוכת טווח (או לכל החיים) לתוכן
  • מודל של פרקים ושיעורים
  • נתיב תוכן מוגדר לפי סדר כרונולוגי אותו הגולש צריך לעבור מ-א׳ עד ת׳
  • תוכן שנפתח בטפטופים בהתאם לתנאי מעבר או הצגת כל התוכן ביחד
  • מעקב התקדמות, בחנים, מטלות
  • תמיכה קבוצתית או ״1 על 1״.

קורסים אונליין עשויים להתחיל בתאריך מסויים לקבוצה של רשומים כך שכולם יהיו בקצב דומה ויוכלו לשוחח על התכנים בקהילה שלהם, או ללא תאריך התחלה מוגדר כך שכל מי שמבקש ללמוד את תוכן הקורס יוכל להירשם ולהתקדם בזמנו הפנוי ובקצב שלו.

לתוכן הקורס/ים יש בדרך-כלל התחלה וסיום מוגדרים, לעומת אתרי מנויים שהתכנים שם לעולם לא נגמרים. לדוגמה, קורס בנושא פרסום ממומן בפייסבוק ייקח אתכם צעד אחר צעד במערכת הפרסום של פייסבוק כאשר התוצאה הסופית היא יצירת קמפיין.

גם אתרי מנויים וגם אתרי קורסים נועדו למטרה אחת – יצירת תוכן אקסקלוסיבי שפתוח רק למי ששילם עבורו. ההבדל ביניהם הוא סוג התוכן (ירוק-עד או סופי) וכיצד הוא נצרך (מסודר כרונולוגית או מתפרסם באופן קבוע ללא סדר מסויים).

הבדל נוסף הוא שברוב המקרים, ברגע שמפסיקים את החברות באתר מנויים, התוכן נסגר וננעל לצפייה, בעוד בקורס אונליין משלמים פעם אחת והתוכן נשאר פתוח עבורכם ללא הגבלת זמן.

מצד בעלי האתר, ישנו הבדל נוסף – אתרי מנויים מספקים הכנסה שוטפת בכל חודש (או בכל שנה, או בכל תקופה מסויימת), בעוד באתר קורסים ההכנסה היא לרוב חד פעמית מכל רוכש.

מה מתאים לך יותר?

לאחר סקירת ההבדלים בין סוגי האתרים, הגיע הזמן להחליט – מה מתאים יותר לתוכן שאתם רוצים לחלוק ברשת? ישנו סיכוי טוב שכבר הבנתם מהכתבה על איזה סוג אתר אתם רוצים ללכת, אבל אם אתם עדיין לא בטוחים, הנה כמה שאלות שכדאי לשאול את עצמכם:

האם הנושא שלכם כולל תהליך שעל הגולש לעבור, עם התחלה וסיום מוגדרים עד להשלמת הלמידה?

אם אתם מלמדים נושא ספציפי שניתן לחלק למספר צעדים, במיוחד אם זה נושא שאנשים רוצים ללמוד מהר, אז קורס יהיה האופציה הטובה ביותר עבורכם.

האם יש לכם מספיק תוכן שתוכלו להמשיך ולכתוב עליו באופן קבוע?

כדאי להתחיל עם רשימת נושאים אותם אתם יכולים לכסות. האם יש מספיק תכנים שתוכלו לשחרר אחת לשבוע או אחת לחודש, למשך שנה לפחות? חשוב לזכור כי התוכן צריך להיות מספיק איכותי כדי שאנשים ירצו לשלם עליו, ולא תוכן בסיסי ושטחי שהגולשים שלכם יכולים למצוא בקלות באתרים אחרים בחינם.

האם אתם יכולים להתחייב לאתר תוכן בלתי נגמר?

אתר מנויים זו מחוייבות הרבה יותר גדולה מאתר קורסים. חשוב להבין זאת לפני שמקבלים החלטה על איזה סוג אתר הולכים ולוודא שגם בעתיד תוכלו להמשיך ולכתוב מספיק תכנים.

כאשר יוצרים קורס, רוב הסיכויים שלאחר יצירתו לא תצטרכו לעדכן אותו לעתים תקופות. גם אם אתם מתכוונים ללמד על מערכת מסויימת או על תוכנה שמוציאה פעם בכמה חודשים גרסה חדשה, תוכלו לעדכן את התכנים הרלוונטיים בלבד ולא תאלצו לשנות את כל הקורס, בעוד באתר מנויים הגולשים שלכם יצפו מכם לחדש להם כל הזמן כדי שהתשלום הקבוע ימשיך להשתלם להם והם לא יפסיקו את המנוי.

האם אתם רוצים לנהל קהילה מקוונת?

קהילה היא אחד הדברים החשובים באתר מנויים. הגולשים שלכם מצפים לא רק לתכנים חדשים אלא גם להרגיש שייכים לקהילה מסויימת ולהיות חלק ממשפחה שחולקת תשוקה משותפת. בקורס אונליין, שמכסה נושא מסויים, הקהילתיות עשויה להיות פחות חשובה – הגולש שילם כדי ללמוד משהו ספציפי וייתכן ויבקש את עזרת הקהילה (או עזרתכם האישית) רק כדי לפתור בעיה נקודתית. גם באתר קורסים ישנה חשיבות ליצירת קהילה סביבו, למשל קבוצת פייסבוק שסגורה רק לחברי הקורס, אבל קורסים יכולים להיות גם נטולי קהילתיות לחלוטין.

באתר מנויים, בו החברים מקבלים תכנים חדשים על בסיס קבוע, הקהילתיות חשובה גם כדי לשמור על ״דופק גבוה״ ולהשאיר את הגולשים קרובים לנושא ולגרום להם להמשיך לדבר עליו כל הזמן כדי לרצות להישאר רשומים לאתר, ליצור חברויות חדשות ולשוחח עם עוד ״משוגעים לדבר״. ניהול קהילה זו עבודה בפני עצמה – לשמור על תקינות התכנים, על שפה ותרבות דיבור בין החברים, להחיות אותה במידה ויש מיעוט פעילות, ועוד ועוד.


בסופו של יום אין תשובה נכונה או לא נכונה בשאלה אם עדיף לפתוח אתר מנויים או אתר קורס. מה שחשוב זה שאתם תבחרו את הגישה הטובה ביותר לנושא שלכם – עבור הגולשים שלכם ועבורכם.

במידה ובחרתם ליצור אתר קורס, כדאי לקרוא את הכתבה הבאה בה ביצענו השוואה בין התוספים הקיימים כיום ליצירת אתר קורסים בוורדפרס.

במדריך הבא נלמד צעד אחר צעד איך מבצעים את כל השלבים הראשוניים והבסיסיים, שאולי נראים מעט טכניים ומרתיעים למי שאינו מבין את המושגים ולא התנסה מעולם בבניית אתרים. אני כאן כדי להראות כמה זה יכול להיות פשוט ומהיר ואיך מגיעים למצב בו יש לך אתר אינטרנט באוויר שבו ניתן להתחיל לכתוב תוכן, לעצב ולפתח אותו.

חוברת זו, שמוצעת להורדה בחינם כקובץ PDF, תתאים לך אם תכננת לבנות אתר או בלוג אבל מצאת את עצמך דוחה את התהליך עוד ועוד כי לא ידעת איך להתחיל את התהליך בצורה נכונה.

הקורס האולטימטיבי למתחילים! בסיום הקורס יהיה לך מספיק ידע כדי להתחיל לעבוד עם הפלטפורמה המופלאה הזאת ולהתקדם לעבר בניית האתר, החנות, דף הנחיתה, הקורס או הבלוג שלך בעצמך.
אה – והקורס הוא חינמי לחלוטין :-)

יש לך את הבסיס והגיע הזמן להתקדם לעבר בניית האתר שלך? באתר הקורסים של מקום ברשת ניתן למצוא מגוון קורסים: קורס מקיף בניית בניית אתר ובלוג בוורדפרס, קורס בניית דף נחיתה, קורס בניית חנות וירטואלית, קורס בניית קורס אונליין, קורס בניית חנות דרופשיפינג ועוד.

יו, הגעת לסוף הכתבה 😯 מה עכשיו?

1. אם אהבת את התוכן, אפשר לשתף עם חברים:

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בטוויטר
שיתוף בלינקדאין
שיתוף בווטסאפ

2. אפשר לספר לנו מה חשבת, כדי שנוכל להמשיך להשתפר

כמה כתבה זו עזרה לך?

בחר/י כדי להצביע!

מאחר ואהבת את הכתבה...

נשמח לראותך גם ברשתות החברתיות שלנו!

מצטערים לשמוע שהכתבה לא היתה לך לעזר!

נשמח לשפר אותה!

תרצה/י לשתף אותנו מה אפשר לשפר בכתבה?

דירוג ממוצע לכתבה זו:
5
(2)

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

כבר הורדת את

החינמונים שלנו?

צ׳קליסט לשיפור דף נחיתה
20 סעיפים שחייבים לעבור עליהם בבניית דף נחיתה

יש לך דף נחיתה? מתכנן/ת לבנות דף נחיתה? את הצ׳קליסט הזה אסור לך לפספס!

דוגמאות לעסקים אונליין
9 רעיונות לבניית עסק אונליין

הספר האלקטרוני הבא סוקר 9 סוגים של עסקים אינטרנטיים שניתן לפתח ולתפעל מהבית, בתור הכנסה נוספת או בבוא היום גם כהכנסה עיקרית.

איך לבחור חברת אחסון
איך לבחור חברת אחסון בתבונה

טבלת השוואה והסבר מפורט על מרכיבי חבילות אחסון ואיך לבחור את החבילה שהכי מתאימה לנכס הדיגיטלי שברצונך לבנות.

כלים לבוני אתרים
ארגז הכלים

50 מאגרי מידע של כלים, מערכות ואתרים מומלצים לבעלי נכסים דיגיטליים וקישורים להדרכות שפורסמו כאן באתר על חלק מהכלים המומלצים.

דילוג לתוכן