השוואת תוספים ליצירת אתר קורסים בוורדפרס

אחד הנושאים החמים בשנים האחרונות הוא יצירת קורסים אונליין במטרה להעביר את הידע שצברתם בנושא מסויים במהלך השנים לפלטפורמה דיגיטלית כך שתוכלו להנחיל אותו לכל מי שיחפוץ בו בצורה נוחה ויעילה ביותר – הגולש יצרוך את התכנים שלכם בזמנו הפנוי, בביתו, ונוכחותכם לא תידרש. האוניברסיטה הפתוחה עובדת במתכונת זו כבר שנים רבות ופיתחה מערכת קורסים אונליין משל עצמה. כל קורס נקרא MOOC – Massive Open Online Course, מושג שהומצא על-ידי דייב קורמייר מאוניברסיטת UPEI בשנת 2008, וכמו כמעט כל תנועה או המצאה חדשה בעולם שלנו – מה שמתחיל באוניברסיטאות יוצא בסופו של דבר מגבולות האקדמיה ומחלחל לאוכלוסיה הכללית.

זה בדיוק מה שקורה בשנים האחרונות עם קורסים אונליין. אחד האתרים הגדולים והלא-אקדמיים שקיימים כיום הוא Udemy, שם כל אחד, מכל מקום בעולם ועם כל רקע אקדמי (או ללא רקע בכלל) יכול להפוך למרצה מטעם עצמו וללמד כל נושא שירצה. הוא מציע את הקורסים שלו בחינם או בתשלום, מעלה את קבצי הוידאו, האודיו והטקסט למערכת של יודמי ומחכה לסטודנטים שיבואו ללמוד. על כל סטודנט משלם, המרצה מקבל עמלה מסויימת והנה נוצר נתיב הכנסה צדדית מקסים לכל מי שיודע לספר וללמד על נושא מסויים ויכול להצטייד במיקרופון, במצלמה, בתכנת עריכה ולבנות קורס. האם זה עובד? בהחלט. כבר בתחילת 2016 הוציאה יודמי הודעה חגיגית על כך שמספר הסטודנטים שלהם עבר את רף העשרה מיליון(!), אנשים שלומדים דרך המערכת שלהם מ-196 מדינות בעולם. ייתכן שכיום מספר הסטודנטים שלהם כבר הוכפל, וזה מראה כמה ביקוש יש לקורסים אונליין. אנשים צמאים לידע, ורוצים לצרוך אותו בסלון ביתם על כוס אספרסו.

גם אתר ״מקום ברשת״, הוא סוג של יודמי קטנטן – באתר ישנם סרטוני לימוד של בניית אתרים שאמנם אינם בנויים כקורס, אבל התוצאה הסופית זהה – הגולש בצד השני של המסך לומד מתודה חדשה ויכול לצאת ולהשתמש בה לאחר צפייה בסרטון/ים.

לאחרונה החלטתי לקחת את נושא קורסי האונליין צעד אחד קדימה ולהנגיש אותו לכולם – להראות לגולשים שהם יכולים בעצמם לבנות אתר שישמש כקורס אונליין או כאתר המרכז בתוכו מספר קורסים. מאחר וכידוע לכם אני חובבת וורדפרס גדולה, בדקתי את כל מה שמציע כיום שוק התוספים בנושא זה ומצאתי שיש לא מעט אפשרויות כשעומדים בפני בחירת התוסף הנכון לבניית אתר קורסים.

בכתבה זאת לקחתי את כל המאפיינים שאספתי מהתוספים השונים (ומתבנית אחת) והשוויתי ביניהם, כדי שאם אתם מתעניינים כיום בבניית קורס אונליין יהיה לכם את כל המידע הדרוש כדי לצאת לדרך ותוכלו בסיום הכתבה לבחור את התוסף המתאים לכם.

אקדים ואומר שהבעיה העיקרית שלנו כישראלים, כמו תמיד, היא העברית. ובעוד מערכת וורדפרס כמו תבניות ותוספים רבים נותנים תשומת לב רבה לעניין ודואגים לעניין השפות ה״הפוכות״ (מימין לשמאל – RTL), רוב מערכת ניהול הלמידה (LMS) כיום אינן מתורגמות לעברית. ישנן מערכות שמותאמות לעברית, כלומר פועלות כמו שצריך באתר שמוגדר כ-RTL, אך יש צורך בתרגום של כל המחרוזות, או, אם אין לכם ולגולשים שלכם בעיה עם זה, להסתפק בגרסאות באנגלית.

לפני שנעבור לטבלת ההשוואות, יש מערכת אחת שכבר בדקתי ובניתי איתה קורסים אונליין. הקורסים מוצעים בחינם ומובוססים על ההדרכות החינמיות של ״מקום ברשת״ ביוטיוב. הפכתי את ההדרכות לקורסים בעיקר כדי להתנסות במערכת שנקראת LearnPress. אם אתם רוצים להתנסות במערכת הקורסים הזו ועל הדרך ללמוד לבנות אתר בוורדפרס – קדימה, היכנסו לאתר הקורסים והתחילו ללמוד!

תוספים ותבניות וורדפרס לבניית אתר קורס אונליין

הטבלה שלפניכם מציגה את התוספים הפופולריים ביותר כיום שמאפשרים הפיכת אתר וורדפרס לאתר קורסים. לקחתי מספר מאפיינים שעשויים להיות חשובים ודרושים לכם בבניית קורס אונליין והשוויתי ביניהם. חלק מהתוספים הם חינמיים ״על תנאי״, כפי שאני מכנה אותם – כלומר בסיס התוסף מוצע להורדה ולשימוש בחינם אך כדי לבנות קורס מלא ויעיל תידרשו לרכוש Add-Ons, כך שהתוסף נהייה לא חינמי ולעתים אף יקר יותר מתוספי פרימיום שמציעים את כל מה שצריך במחיר קבוע.

בואו נתחיל. לפניכם טבלת השוואות, בהמשך יופיעו הסברים נוספים על המרכיבים השונים והמערכות המדוברות.

לצפייה בטבלה במובייל (קובץ PDF) – לחצו כאן.

הסבר על מושגים מהטבלה:

MyCRED – תוסף וורדפרס שמאפשר איסוף של נקודות ועיטורים באתר כדי לקדם אינטראקטיביות של הגולשים.

Buddypress – תוסף שהופך את האתר שלכם לקהילת חברים, מיני-פייסבוק, שם משתמשים יכולים ליצור חברויות דרך האתר, לשלוח אחד לשני הודעות, לכתוב סטטוסים ועוד ועוד.

BBpress – תוסף ליצירת מערכת פורומים באתר.


Learndash

זוהי המערכת הפופולרית והמדוברת ביותר כיום – היא כוללת במחיר אחד כמעט את כל מה שתרצו ואף מעבר. אוניברסיטת מישיגן היא אחת הלקוחות שלה וגם אתר התוסף הפופולרי Yoast משתמש בה. היא קלה ונוחה לשימוש, ולפני שאתם נבהלים מהמחיר היקר שלה – 159$, שמקנה רישיון לבניית אתר אחד בלבד (עם מספר קורסים בלתי מוגבל), כאשר רואים את התוספות שייתכן ותידרשו לשלם בתוספים האחרים המחיר כבר לא ייראה לכם כל-כך גבוה.

ישנם אתרי קורסים שמשתמשים במערכת הזו בישראל, והיא אף מתורגמת לשפת הקודש. הידד!

LifterLMS

תוסף שבבסיסו מוצע בחינם אך רוב הסיכויים שלא תסתפקו במאפיינים הבסיסיים שלו כך שתאלצו להוציא מכיסכם כ-99$ על כל תוספת. למשל, אם תרצו למכור את הקורס כבר תצטרכו להיפרד מהסכום הנכבד הזה ואם תרצו לאפשר ללקוחות שלכם לשלם גם דרך פייפאל וגם בכרטיס אשראי תאלצו לרכוש שתי תוספות, כלומר להוציא מהכיס כמעט 200$, מה שכבר הופך את המערכת לפחות משתלמת מ-LreanDash. יש לתוסף אפשרויות נוספות שעולות כסף אותן לא ציינתי כאן, כך שהעלות עשויה אף לגדול. מבחינת קלות השימוש, מדובר בתוסף אינטואיטיבי ופשוט לתפעול, הוא פופולרי מאוד ואהוב ע״י קהילת הוורדפרס העולמית.

LearnPress

זהו התוסף בו התנסתי ובניתי איתו קורס לדוגמה. מדובר בתוסף חינמי שמאפשר בגרסתו החופשית יצירת קורסים לרכישה באמצעות פייפאל בלבד. כמו LifterLMS גם הוא מציע מאפיינים בסיסיים בחינם ותוספות בתשלום, כמו למשל התממשקות עם ווקומרס שתעלה לכם כ-40$. לתוסף הבסיסי יש פיצ’רים בסיסיים בלבד והרעיון הוא שתרכשו רק מה שאתם צריכים. למרות המגבלות ומיעוט המאפיינים, ליצירת הקורס לדוגמה שלי לא נזקקתי לשום תוספת בתשלום, ויצרתי קורס אונליין שלם בעזרתו. תהליך יצירת הקורס היה קל וידידותי מאוד למשתמש. לחצו כאן כדי ללמוד איך לבנות קורס אונליין בלרנפרס.

WP Courseware

זהו אחד התוספים הראשונים שצצו בנושא בניית קורסים אונליין. הוא וותיק ומוכר אך יש לו לא מעט חסרונות. הראשון וכנראה המהותי ביותר הוא שלא ניתן לקבל תשלומים עם המערכת. כלומר, אם תרצו למכור את הקורס שלכם תאלצו להתקין באתר תוסף Membership או Ecommerce מה שעשוי לגרור עלויות נוספות וקושי בהגדרת האתר למתחילים שביניכם. גם עניין העברית לא ברור, לא מצאתי באתר מידע על RTL ואפשרויות התרגום שלו.

CoursePress

מערכת קורסים של חברת WPMUDEV שמציעה מגוון תוספי וורדפרס בחבילה אחת במסגרת של מנוי חודשי בעלות של 49$. ללקוחות חברת האחסון Upress, חברות באתר WPMUDEV היא חינמית כך שאם יש לכם אתר שמאוחסן אצלם תוכלו מיד להוריד את תוסף הקורסים ולהתחיל לבנות את הקורס שלכם.
כשניסיתי בעצמי לבנות קורס בעזרת התוסף, כבר בהתחלה נתקלתי בבאגים ובבעיות והצטערתי לגלות שבפורום התמיכה של התוסף לא ניתן מענה לכך ויש שם לא מעט משתמשים מאוכזבים, כך שנטשתי את התוסף עוד לפני שהצלחתי לבנות שיעור אחד בקורס שלי. מהתנסות אישית אני פחות ממליצה להשתמש בו, אבל אם אתם יכולים להתנסות בו בחינם כחלק מחבילת האחסון של יופרס ייתכן והחוויה שלכם תהיה חיובית.

WPLMS

זוהי המערכת השונה מכולן מאחר ולא מדובר בתוסף אלא בתבנית וורדפרס. את הקורסים ניתן לבנות מה-FrontEnd, כלומר ללא צורך להיכנס ללוח הבקרה של וורדפרס. השינוי המהותי לעומת התוספים האחרים הוא שאת חלק מהדברים שקשורים ללמידה אונליין תצטרכו להוסיף כתוספים, למשל – תוסף לאיקומרס ולפורומים. דברים מסויימים מגיעים בילט-אין בתבנית כמו למשל מערכת הודעות ואימיילים לסטודנטים, בחנים, מתן עיטורים ועוד.
מבט קטן אל עבר הביקורות על התבנית מציג תמונה דיי עגומה של לקוחות לא מרוצים שמדווחים על באגים ועל מערכת מסובכת לתפעול עם יותר מדי הגדרות, כך שלא בטוח שהיא מתאימה למתחילים. לצד ביקורות משבחות יש לא מעט ביקורות שמזהירות מפני מערכת שאינה מוכנה לגמרי ומאחוריה יש מספר קטן של מפתחים שלא עומדים בקצב ואינם פותרים את הבעיות.

לסיכום...

בחירת המערכת איתה תרצו ליצור אתר לקורס אונליין אינה פשוטה ותלויה במספר מרכיבים. העיקרי ביניהם, אם אתם הולכים למכור קורס לקהל ישראלי, הוא עניין העברית. אם חשוב לכם לבנות אתר מושלם ונגיש לכולם תצטרכו להשתמש בלרנדאש, או לתרגם את המחרוזות לעברית אם תבחרו במערכת קורסים אחרת. התרגום יכול היעשות ע״י תוסף מתאים (כמו Loco Translate) או בעזרת מיקור חוץ – שכירת שרותיו של איש מקצוע שיתרגם עבורכם את מערכת הקורסים. 

מעבר לעניין העברית, אתם צריכים לחשוב עם עצמכם אילו מאפיינים חשובים לכם שיהיו בקורס – האם תרצו לתת מטלות לסטודנטים? לשלוח להם תעודות בסיום הקורס? לתת עיטורים על סיום שיעורים מסויימים? חלק מהתוספים יאפשרו לכם את כל אלה ובחלק תצטרכו להוסיף סכום כסף כדי לקבל אותם, כך שמומלץ לחשוב מראש מה תרצו לכלול בקורס ולהחליט מבעוד מועד איזו מערכת מתאימה לכם כדי לא להיגרר להוצאות נוספות בשלבים מאוחרים יותר. 

אני מקווה שהטבלה וההסברים יסייעו לכם בקבלת ההחלטה הנכונה ביותר עבור הקורס העתידי שלכם ומאחלת לכם המון בהצלחה!

דילוג לתוכן