איך לבחור פונטים לאתר שלכם?

כתבת אורח מאת אבנר פרנקו
 

כשאתם מעצבים ובונים אתר, ישנם היבטים רבים שאתם צריכים לקחת בחשבון. טיפוגרפיה היא אחת מהן ויש שיאמרו שהיא אחת מאבני הבניין העיקריות לעיצוב משובח. הטיפוגרפיה היא הפנים של התוכן ומה שעוזר להעביר את המסרים של האתר לגולשים וללקוחות. פונט עברי שנבחר בקפידה יוביל לחוויית קריאה נוחה וחלקה, ישפר את ה־UX ואת רמת הנגישות של האתר שלך.
אז איך בוחרים את הפונט הנכון עבור האתר שלכם?

פונטים לכותרות ופונטים לטקסט רץ

רוב האתרים זקוקים לשני פונטים. אחד לטקסט רץ ואחד לכותרות. באופן כללי, כדאי שתשתמשו בפונטים בסיסיים וניטראליים לטקסט רץ, ובפונטים דקורטיביים לכותרות (ולכותרות משנה). גופנים בסיסיים כוללים לדוגמא את ״אלמוני״, ״נרקיס תם״, ״היבו״ ועוד, שעוצבו במטרה לשמש כגופני קריאה לשימוש בגושי טקסט גדולים, גם בגדלים יחסית קטנים. לעומת זאת, לגופני כותרת, יש הרבה אישיות ואופי ולכן הם אידיאליים לשימוש בכותרות גדולות המורכבות ממעט מילים. הפונטים הללו בולטים יותר ומושכים את תשומת ליבם של הקוראים ולכן אינם מתאימים לטקסטים ארוכים שצריך לקרוא בנוחות.

משקל הפונט

פונטים מקצועיים כוללים בדרך כלל מספר משקלים – לדוגמא: רגיל, בולד, קל, כבד וכו׳. רצוי שלפונט שבחרתם לטקסט הרץ יהיו שני משקלים – רגיל ומודגש (בולד, אולטרה בולד או דמי בולד). משקל קל/לייט לא מיועד לטקסט רץ מכיוון שהוא לא נוח לקריאה. לגבי פונט הכותרת שלכם אתם יכולים להסתדר עם משקל אחד, על אף שעוד משקל יכול תמיד לשדרג את העיצוב של האתר שלכם.

סיווג הפונט

לפונטים יש סגנונות עיצוב שונים, ביניהם: סריף, סנס, סלאב, כתב־יד ועוד. חשוב שתכירו את הסגנונות הללו כדי שתוכלו להתאים אותם לאופי של האתר. למשל אם האתר שלכם אדום – פונט סריפי יכול מאד להתאים. לעומת זאת פונטים סנס מתאימים לצבעים קרים יותר כמו כחול או אפור. בנוסף כשאתם באים לשלב בין שני פונטים אתם רוצים ליצור איזון בין הסגנונות. לדוגמא פונט סריפי יעבוד טוב מול פונט סנס סריפי, פונט מעוגל יעבוד טוב לצד פונט ריבועי, ופונט דומיננטי ישתלב עם פונט ניטראלי. בכל אופן לא נרצה שני פונטים דומיננטיים ביחד כי הם ישתלטו זה על זה ויגרמו לעומס סגנוני.

חינמי מול פונט בתשלום

ההחלטה לשלם על פונט או למצוא פונט חינמי תלוי בתקציב שלכם לפרויקט ועד כמה אתם רוצים שהעיצוב ייראה ייחודי. יש הרבה פונטים חינמיים שם בחוץ אבל בגלל שהם חינמיים מעצבים בעלי תקציבים נמוכים משתמשים בהם בצורה אינטנסיביים והם נוטים להישחק מהר ולשדר את היותם חינמיים. לעומתם, פונטים מקצועיים עולים כסף אבל זאת השקעה שיכולה להחזיר את עצמה, כי עיצוב מוכר, ואתר שמעוצב טוב עם פונטים מהוקצעים משדר לגולשים ביטחון ותחושה של אתר מצויין ששווה לבלות בו ואולי אף יכול להוביל למכירות רבות יותר (במיוחד אם מדובר באתר מכירתי).
 

תמיכה בשפות

יש פונטים רק בעברית ויש פונטים שכוללים שפות נוספות כמו אנגלית, ערבית, רוסית וכו׳. אם האתר שלכם רק בעברית יכול להיות שתוכלו להסתפק בפונט עברי אבל לפעמים גם אתרים עבריים יכולים לכלול פה ושם מילים באנגלית אז שימו לב לזה. אם מדובר באתר עם כמה שפות כדאי שתשימו לב שהפונט שלכם כולל תמיכה בשפות הללו. כמו כן אם יש לכם אתר תוכן בעברית, כמו מגזין או בלוג, כדאי שהפונט שאתם בוחרים יכלול תמיכה באנגלית למקרים שבהם תרצו לכתוב כתבה הכוללת מילים באנגלית.
 

פונטים אופנתיים

ואחרון חביב, חשוב להבין שפונטים, כמו נעליים, נכנסים ויוצאים מהאופנה. נכון, זה הרבה עניין של טעם אבל פעם כולם הלכו עם קרוקס ואתם לא רוצים לעצב את האתר שלכם היום עם הקרוקס של הפונטים (שיעול.. גוטמן יד). לא נרצה להשתמש בפונט שחוק ולא אופנתי על אף שהוא יפה כי הוא עלול לשדר שהאתר לא עדכניכדי להבין אילו פונטים אופנתיים ואילו לא אתם צריכים להתעניין בתחום הטיפוגרפיה ואולי גם לעשות מחקר קטן לפני שאתם בוחרים את הפונטים לאתר שלכם. אתם יכולים לשאול את החברים המעצבים שלכם או להיכנס לפורומים של טיפוגרפיה ופונטים ולגשש שם, ואתם יכולים גם לעקוב אחרי כמה חברות פונטים שאתם אוהבים ולראות מה חדש, מה הולך ומה עכשווי.

במדריך הבא נלמד צעד אחר צעד איך מבצעים את כל השלבים הראשוניים והבסיסיים, שאולי נראים מעט טכניים ומרתיעים למי שאינו מבין את המושגים ולא התנסה מעולם בבניית אתרים. אני כאן כדי להראות כמה זה יכול להיות פשוט ומהיר ואיך מגיעים למצב בו יש לך אתר אינטרנט באוויר שבו ניתן להתחיל לכתוב תוכן, לעצב ולפתח אותו.

חוברת זו, שמוצעת להורדה בחינם כקובץ PDF, תתאים לך אם תכננת לבנות אתר או בלוג אבל מצאת את עצמך דוחה את התהליך עוד ועוד כי לא ידעת איך להתחיל את התהליך בצורה נכונה.

הקורס האולטימטיבי למתחילים! בסיום הקורס יהיה לך מספיק ידע כדי להתחיל לעבוד עם הפלטפורמה המופלאה הזאת ולהתקדם לעבר בניית האתר, החנות, דף הנחיתה, הקורס או הבלוג שלך בעצמך.
אה – והקורס הוא חינמי לחלוטין :-)

יש לך את הבסיס והגיע הזמן להתקדם לעבר בניית האתר שלך? באתר הקורסים של מקום ברשת ניתן למצוא מגוון קורסים: קורס מקיף בניית בניית אתר ובלוג בוורדפרס, קורס בניית דף נחיתה, קורס בניית חנות וירטואלית, קורס בניית קורס אונליין, קורס בניית חנות דרופשיפינג ועוד.

יו, הגעת לסוף הכתבה 😯 מה עכשיו?

1. אם אהבת את התוכן, אפשר לשתף עם חברים:

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בטוויטר
שיתוף בלינקדאין
שיתוף בווטסאפ

2. אפשר לספר לנו מה חשבת, כדי שנוכל להמשיך להשתפר

כמה כתבה זו עזרה לך?

בחר/י כדי להצביע!

מאחר ואהבת את הכתבה...

נשמח לראותך גם ברשתות החברתיות שלנו!

מצטערים לשמוע שהכתבה לא היתה לך לעזר!

נשמח לשפר אותה!

תרצה/י לשתף אותנו מה אפשר לשפר בכתבה?

דירוג ממוצע לכתבה זו:
5
(2)

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

כבר הורדת את

החינמונים שלנו?

צ׳קליסט לשיפור דף נחיתה
20 סעיפים שחייבים לעבור עליהם בבניית דף נחיתה

יש לך דף נחיתה? מתכנן/ת לבנות דף נחיתה? את הצ׳קליסט הזה אסור לך לפספס!

דוגמאות לעסקים אונליין
9 רעיונות לבניית עסק אונליין

הספר האלקטרוני הבא סוקר 9 סוגים של עסקים אינטרנטיים שניתן לפתח ולתפעל מהבית, בתור הכנסה נוספת או בבוא היום גם כהכנסה עיקרית.

איך לבחור חברת אחסון
איך לבחור חברת אחסון בתבונה

טבלת השוואה והסבר מפורט על מרכיבי חבילות אחסון ואיך לבחור את החבילה שהכי מתאימה לנכס הדיגיטלי שברצונך לבנות.

כלים לבוני אתרים
ארגז הכלים

50 מאגרי מידע של כלים, מערכות ואתרים מומלצים לבעלי נכסים דיגיטליים וקישורים להדרכות שפורסמו כאן באתר על חלק מהכלים המומלצים.

דילוג לתוכן